Meet

Meet agentúra

Rébusy

Rébusy

Vlado Burjan, Rébusy (2007)

Existujú vizuálne hry, ktoré rozprávajú veľký príbeh o človeku bojujúcom proti prírode. Prvá hovorí prostredníctvom elementárnych foriem a tvarov, druhá cez poriadok alebo chaos v kompozícii diela.

Keď vnesiem do obrazu prísne geometrické formy, euklidovskú geometriu – priamky, pravé uhly,kruhy (hoci aj celkom nefiguratívne), rozprávam príbeh o civilizácii – väčšinou príbeh legitimizujúci. Štvorec, obdĺžnik, trojuholník, priamka sú ľudskými výtvormi.

Negeometrické nepravidelnosti naopak takmer vždy rozprávajú príbeh prírody. Sú to proti sebe stojace princípy francúzskej a anglickej záhrady, sú to proti sebe stojace príbehy klasicizmu a romantizmu.

Deštruované geometrické tvary bývajú príbehom zmaru a chaosu. Prvá z vizuálnych hier je teda vzťahom geometrického proti negeometrickému, veľkým príbehom o boji civilizácie s prírodou. …

Robert Silverio: Postmoderní fotografie

 

There exist visual games which tell the great story of mankind’s fight against the nature. The first one speaks by means of elementary forms and shapes, the second one by the use of order or chaos in the composition of the work of art.

When I introduce strict geometric shapes and Euclidean geometry, straight lines, right angles, circles (even in a non-figurative manner) into an image, I tell the story of the civilization – in most cases a legitimising story. A square, a rectangle, a triangle or a straight line are human products.

On the other hand, non-geometric irregular shapes almost every time tell the story of the nature. This are the opposing principles of the French and English garden, and the opposing stories of Classicism and Romanism.

Destroyed geometric shapes use to tell the story of destruction and chaos. Hence, the first of the two visual games can be viewed as the relationship between geometric and non-geometric, as the great story of the civilization fighting the nature…

Robert Silverio: Postmodern photography

Inou prastarou, ale dôležitou vizuálnou hrou je boj zrozumiteľného harmonického sveta s chaosom.

Tento boj sa premieta do vzťahov medzi objektmi na obraze, teda do kompozície: vzťahy medzi kompozičnými prvkami môžu byť jasné a previazané do najmenších detailov a rozprávať celkom presný príbeh. Môžu byť ale tiež neprehľadné, náhodné a rozprávať o chaose a nezmyselnosti.

Táto hra kompozície a vychádza z pocitov zmysluplnosti či nezmysluplnosti bytia a možnosti či nemožnosti odkryť súvislosti bytia.

Robert Silverio: Postmoderní fotografie

 

A different ancient but also very important visual game can be found in the fight of the comprehensible world against chaos.

This fight projects itself into the relationships of objects in an image, i. e. into the composition: the relationships between individual composition elements can be clear, though-out into smallest details and tell a very comprehensible story. But they can also be disorganized, haphazard and speak about chaos and meaninglessness.

This compositional game originates from our feelings of mean-ingfulness or meaninglessness of the being and our ability or inability to discover the relationships in the being.

Robert Silverio: Postmodern photography

Rébusy

Jeden komentár na “Rébusy

  1. Tvorba Vladímíra Burjana sa odvíja v dvoch paralelných rovinách. Dokument kontra temer výtvarne čistá matematická abstrakcia. Pracovný názov Rébusy dáva tušiť, ktorým smerom sa publikácia tvorcu orientuje. Človek si pri sledovaní fotiek Vlada Burjana často kladie otázku. „Čo je to vlastne odfotené?“ Vidieť to, čo iní nevidia. A predviesť to v súbornej forme. O to v tejto publikácii ide.

Pridaj komentár

Prejsť na začiatok